(Muzsinszki Nagy Endre (1886-1975) festménye)
Az önmagát regős-kobzos ősszittya lófőtáltosnak kikiáltó kis fura kecskeszakállas fiatalember ájtatosan lehunyta a szemét, majd harsányan dalra fakadt. Felsőtestén az előírás szerinti fehér gyolcsing feszült, rajta egy avar-turáni pitykével díszített csángó mellény, oldalán szkíta motívumokkal felruházott veretes tarsolylemez, méretes kitűzőjén a „Vesszen Trianon!" felirat, nyakában pedig egy Atilla király arcképét ábrázoló, rovásírással ékesített bőrmedál virított. Az összeállítást egy kissé viseltes, kuruc korabelinek szánt poros csizma, egy hetykén az övbe tűzött fából faragott fokos, egy első világháborús lovassági szablya valamint egy köpenyszerűen hátravetett, hatalmas nemzetiszínű zászló tette teljessé.
Mindenki gyönyörködve nézte.
A
siralmas ének büszkén szállott a magos ég felé. Az emberek meg csak
ültek a szűk padsorokban s csillogó szemmel bámulták a dalnokot. A
dalnokot, aki hatalmas és fájó igazságok garmadáját foglalta valami
különös és bizarr tákolmányba, melyben sem a szótagszám nem jött ki
tisztességesen, sem a ritmus nem passzolt, a bravúros kínrímek hallatán
pedig bármelyik középiskolai érettségibiztos sikoltva szaladt volna
egyszerre a négy világtáj felé.
A siker ennek ellenére óriási volt.
A
nóta ugyanis a múltról és a magyar dicsőségről szólt. Erre pedig –
érthető okokból – roppant nagy manapság a kereslet. A témakörök
felölelték az egész pletykaszinten birtokolt történelmi tudást, a
szentimentális operett-sírvavigadás és pátosz-ökölrázás minden
ízléstelenségét, s a nemzeti közhelygyűjtemény összes klasszikusát
Kossuth Lajos kalapjától az Erdélyi indulón át egészen a székely
himnuszig.
Vizsgáljuk meg kissé ezt az embert, pontosabban ezt a különös embertípust.
Elemér
– a regős-kobzos ősszittya táltos – már kora ifjúságában roppant
tehetségtelen ember volt, s ez az állapot később sem változott egy
fikarcnyit sem. Azonban a kellő képesség hiányában – mint mikor a
vakoknál döbbenetes szintre fejlődik ki a tapintás – bámulatos szintre
fejlesztette magában az idomulás képességét. Észrevette ugyanis, hogy
ha ugyanazt és ugyanúgy szajkózza, mint a többség, ha „csatlakozik az
előtte szólóhoz", idomul a nagy szürke átlaghoz, ha megfelel az
elvárásoknak, s mindezt minél szájbarágósabb szinten teszi, a kutya sem
firtatja a tehetség hiányát. Ráadásul – ismerte fel egy derűs
délelőttön – ebből számára nem csekély anyagi előny származik. Magyarul
ebből a marhaságból meg is lehet élni.
Helyezzük most kissé nagyító alá a megélhetési szittyák egyéb alfajait is.
A
másik jól ismert típus a költő. Ő könyvet ad ki. Évente, kétévente
egyet. Ezekben a kiadványokban lángoló, hazafias „költeményeit" gyűjti
csokorba, melyek Emese álmáról, Csaba királyfiról, Hunorról, Magorról,
esetleg Igazságos Mátyás királyról szólnak. A „költemények" hangneme
rendszerint igen emelkedett, s nemritkán ezzel a sajátos kitétellel
kezdődnek: „Elbeszélő költemény, első ének".
Vannak,
akik a tehetségtelenséget inkább csoportosan szeretik elkövetni. Az
ilyenek aztán együttest alakítanak, és a végeredményt elnevezik
„nemzeti rocknak". Meg vannak róla győződve, hogy egyetlen árva témakör
– pl. Trianon – bőven elegendő arra, hogy az ember egy tucat album
anyagát megtöltse, s aki jó hazafias művész, annak már haláláig bármi
mással foglalkoznia szinte felesleges. Hittel vallják, hogy aki
épkézláb dalszöveget tud összeeszkábálni, az áruló, s a bonyolultabb,
áttételesebb dallam, szövegvilág és ábrázolásmód a szabadkőművesség
legbiztosabb jele. Valami érthetetlen okból kifolyólag arról is meg
vannak győződve, hogy a magyar nemzet egyedül és kizárólag a
skinheadmozgalomból áll, s ha valaki netán emlékeztetné őket arra a
sajnálatos tényre, miszerint sem Atilla király, sem Hunyadi János, sem
vitéz Nagybányai Horthy Miklós, sem pediglen gróf czegei Wass Albert nem
volt tagja az úgynevezett nemzetirock-együttesek közönségének, az
illető minden bizonnyal komoly dilemma elé kerülne, ugyanis választania
kellene a zsidó és a kommunista címkék felvállalása közt.
Érdemes
még megemlítenünk az ún. őstörténészt is. Az őstörténészek jelentős
része voltaképp költő. Művészember. Lenézi azt, aki latinul beszél, a
levéltárakat bújja, korabeli forrásokat kutat. Nem, ő a magyar múlt
feltáratlan titkait „megálmodja".
Sajátságos
egy figura még a szittyatermék-előállító. Sumér motívumos kulcstartó
ezerötszáz, Nagy-Magyarország-poszter háromezer, árpádsávos egérpad
ezernyolcszáz, Szent István királyos golyóstoll kilencszázötven.
Én
tudom jól, hogy vannak, akik ezt az egész szomorú szánalomgyűjteményt
halálosan komolyan veszik. Akik ebben a gyönyörű álomvilágban, ebben a
meseszép álvalóságban élik le egész életüket. Mert nem tehetnek mást.
Itt
nem történt meg Trianon, nem volt Mohács, nem volt az az átkozott
negyven év, itt nincsenek bankok, kereskedelmi tévék és hatvanötmillió
magyar él egy olyan országban, mely a Lajta bánságtól a Fekete-tengerig
és Halicstól Raguzáig terjed – a lakosság pedig kizárólag lóháton
közlekedik, íjakkal lődöz, ötpercenként vérszerződést köt s nyakra-főre
kumiszt vedel.
Ébresztő! Ideje visszatérni a jelenbe.
A
tarsolyban képtelenség tárolni a bérletet. Lóháton nehéz leparkolni az
áruház előtt. A benzinkútnál nem valószínű, hogy tartanak abrakot. A
kelevéz folyton beleakad a nappali kárpitjába. A sodronying alatt
összeroskad az előszobafogas. A bőrvértet alig lehet betuszkolni a
mosógépbe. A pajzs meg a számszeríj pedig csak akkor fér el a
biciklitárolóban, ha kivesszük onnan a Kovácsék babakocsiját, s emiatt
állandó lesz az összetűzés a házmesterrel.
Nincs
az a hazug, elfogult, piszkos és mocskolódó vadliberális vezércikk,
mely többet ártana a magyarságnak, mint a valósággal, a realitásokkal
való szembenézés hiánya, valamint vonalasság, az ostobaság és a
középszerűség piedesztálra emelése. Nem beszélve arról a káoszról, amely
az emberek fejében vanA szittya vásárló fejében gyakran együtt dúdolgat Ferencz Jóska és Kossuth apánk, s tercelnek alá idegen vérből való nemzeti-szocialista munkásvezérek.
Sokan
hivatkoznak mostanában Szabó Dezsőre. Előráncigálják minden kínos
önigazolásnál. Tehetségtelenségüket, semmilyenségüket, közepességüket
pimaszul hozzáragasztják az ő zsenijéhez, s azt hiszik
ezáltal egy másodpercnyi jogtalan örökkévalóságra tesznek szert. Tehetik
mindezt kockázat nélkül, a mester ugyanis nincs már az élők sorában, s
így képtelen arra, hogy jó alaposan fenékbe rugdossa őket.
Mivel
nagyon nem szeretném, ha mondataimban bárki is rosszindulat bántó
akarat, vagy holmi „árulás" után kezdene harsányan kutakodni, ezért ezt a
kis cikkecskét egy vérbeli Szabó Dezső idézettel zárom.
„Az
igazi magyar író a faj testén felpattant seb, mely megmondja a faj
egész életét. Minél jobban szereti faját, annál jobban üti, minél inkább
óhajtja a megváltó jövendőt, annál döbbenetesebben tárja fel a jelen
sebeit. [...] Van őrültebbül öngyilkos faj annál, mely a legmagasabb
megvalósulásaiban orgyilkolja meg magát? Van-e nagyobb tragédia a magyar
géniusz tragédiájánál? Bezárva a magyar koporsóba, hiába döngeti
ökleivel, zokogásával a koporsó falait: azok dobják rá mohó sietséggel a
súlyos földet, akiknek életigazolására született. Azzal az irtózatos
tudattal kell elpusztulnia, hogy nap volt és elállták sugaraitól a
földet, hogy faja egyetemes emberi képlete volt és eldugták a világ
színe elől.
Vagy
vigasztalás-e az a bizonyság: hogy kiásott hullájából a Himnusz mellett
kis pimasz dögbogarak fognak maguknak egzisztenciát lakomázni."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése