Azon gondolkodtam a hétvégén, miért van az, hogy a kultúra rovat, minden sajtóterméknél valahol hátul, a futottak még kategóriában foglal helyet?
Van a lapban, mert a
szerkesztőbizottságnak úgy rémlik, hogy illik olyat, meg hát komoly lapoknál
mindig is volt, melyben jelentőségteljes dolgokat mondottak el komoly
fizimiskájú urak, de ez a szelet igazából senkit nem érdekel, és így mindig
megbíznak valami leggyengébb láncszemet, akit a belföld, külföld, gazdaság, sőt
nem ritkán a sport témakörében nem tudnak használni, s a nyakába varrják a
kultúra rovatot. Úgy is néz ki mindenhol.
Nehéz eldönteni, hogy a formák ürültek
ki, amikkel egykor fontos dolgokat lehetett elmondani, vagy pedig korunk
alkalmatlan arra, hogy bárkit is érdekeljenek holmi fontos dolgok.
Azt már megszokhatta az ember, hogy a
ballib lapoknál kultúra címszó alatt a Sziget fesztivál dagonyázását értik,
rap-énekesek legfrissebb albumát, vagy homokos rendezők multikulturális
szeánszait, de sajnos a magukat jobboldalinak, nemzetinek beállító lapoknál sem
más a helyzet. Nem pusztán az a gond, hogy ugyanúgy a bomlasztást jelképező és
képviselő, nemzetközi selejtet reklámozzák, hanem maga az értéktelenség
hirdetése. Az értékhez való hozzáállás beteges volta. Mert – szerény véleményem
szerint - egy jobboldali lap nem attól jobboldali, hogy egy jobboldali párt
holdudvarához tartozó rendezővel hoz le interjút, aki mellesleg ugyanúgy egy
amerikai zsidó családellenes darabját állítja színre, vagy, hogy hasábjain egy
budai újgazdag idióta - jobb dolga nem lévén - a Szent Korona Tanról eszkábál
össze rap-oratóriumot.
Értéket kéne átadni, értéket, semmi
mást, csak hát ki van lúgozva az emberek agya, és érték gyanánt mindig eladási
példányszámot, sikerlistán elért helyezést, ráköltött milliárdokat, vagy
nemzetközi hírű szereplőgárdát értenek. Még az elvileg jobboldaliak is. És az
ember, ha kinyit egy (úgymond) jobboldali lapot, ugyanazt a trendi mocskot
kapja arcába, mint a ballib lapoknál, csak esetleg a rendező, a színházigazgató
vagy a forgalmazó cég a mi kutyánk kölykének a cimborája.
Netes lapoknál még durvább a helyzet.
Ott szépen Copy-paste eljárással beillesztenek pár hírecskét, amik szintén
ugyanúgy, ugyanabban a formátumban, ugyanazzal a káros szellemiséggel folynak a
csapból is mindenhonnan, és le van tudva a kultúra. Igen, nekünk van olyan
rovatunk.
Vannak az ún. keresztény lapok. A
helyzet semmivel sem jobb azoknál sem. Bár az ember naivan azt hinné, az
ellenkezője igaz, de sajnos értékekre ott sem kíváncsiak. Meg az értékek
felvállalására sem. Főleg nem a hangos felvállalására. „Meg ne sértsünk senkit!”
Ez a jelszó mindenütt, és piszkosul vigyáznak, nehogy bűnt képen töröljék,
nehogy kemény mondat papírra vettessék, netán a sátán megsértődjön, és valami
fene ökomenikus nyáladzásban úgy megfelelnek mindenkinek, hogy voltaképp nem mondanak
semmit. Üzenet, érték nincs, annak felvállalása se.
Isten nem aktuális.
Isten nem aktuális.
De ez van mindenhol. Az aktualitásért
lihegnek. Akarják, óhajtják, szinte könyörögnek az azonnal elavulásért, pedig
egy újszülöttnek minden vicc új, és mindig újra és újra el kéne mondani, mert
generációk nincsenek tisztában a magyar irodalom legnagyobbjaival. És igen,
régen írták, ötven, száz vagy lehet, hogy kétszáz éve, de sajnos nagyobb, jobb
és fontosabb, mint az új Ákos-album vagy a divatos rendező legújabb válása.
Vannak bizonyos dolgok, amik már
elérték a fejlődés végpontjait. Nem kedvencem a progresszív rock – azért jövök
ezzel a példával, mert így akinek Lovik Károly egy semmi, tán az is megérti,
miről beszélek – de a lényeget elmondták ’68 és ’’72 közt. Biztos készítenek
korunkban is bonyolult és virtuóz zenéket, hamis hangokkal vagy pedig
harmóniákkal a köbön, de a Van Der Graaf Generator, a Yes, vagy a King Crimson
úgyis elmondta, már ami e téren elmondható. Hozzátenni nemigen lehet. Vagy
lehet, de az alapok ismerete nélkül billeg az egész tákolmány.
Mert ami örök és egyetemes, annak
nincs aktualitása, ami meg egy hónap alatt avul, arról beszélni sem érdemes.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése